HubSpot vs Salesforce

Att välja rätt CRM-plattform är fundamentalt för din verksamhet. I denna artikel tittar vi närmare på två av de mest populära plattformarna: HubSpot och Salesforce för att hjälpa dig att välja det CRM (Customer Relationship Management) som passar bäst för dig.


Det finns mängder av olika CRM-lösningar på marknaden, men HubSpot och Salesforce är är de högst två rankade sett till användarvänlighet och adaption. Båda plattformar erbjuder en robust lösning för stora säljteam som går att skala upp i takt med tillväxt. På denna sida kommer vi gå igenom de stora skillnaderna 
mellan HubSpot och Salesforce, så du kan bestämma dig för vilket CRM som är rätt för dig och din verksamhet.

 

Vad gör HubSpot?

HubSpot är en molnbaserad CRM-plattform med Marketing Hub, Sales Hub, Service Hub och CMS Hub-mjukvaruapplikationer som hjälper företag i tillväxtfas att växa bättre.

En översikt av Sales Hub

Sales Hub är ett allt-i-ett sälj-CRM som inkluderar anpassningsbara säljobjekt, dedikerad mjukvara för engagemang, CPQ-verktyg och säljanalysverktyg som hjälper team att arbeta mer effektivt, spara tid och öka omsättning.

 

Vad gör Salesforce?

Salesforce är en molnbaserad CRM-plattform med applikationer för sälj, service, marknadsföring och annat som hjälper kunder och företag att komma närmare varandra.

En översikt av Sales Cloud

Sales Cloud är ett allt-i-ett säljinriktat CRM som binder samman säljautomationsverktyg, rapporter, avtalshantering m.m. Sales Cloud  hjälper företag att hantera leads, automatisera säljprocesser och spåra framsteg.

 

Prislappens hemligheter eller sanningar

Priset berättar inte alltid hela historien kring mjukvaran du köper. För att hjälpa dig att förstå skillnaden i den totala ägarkostnaden mellan HubSpot och Salesforce, låt oss bryta ned de två väsentliga skillnaderna.

HubSpot inkluderar alla funktioner du behöver i priset du de facto ser. HubSpot erbjuder dock många olika versioner av sin plattform, även om grundversionen har det mesta som de flesta företag behöver, så finns plattformen i olika varianter som alla erbjuder extrafunktioner beroende på dina behov.

Salesforce tar betalt för varje användare och kräver tillägg (som kostar extra) för att få tillgång till essentiella funktioner. Att knyta samman ditt marknads- och säljteam, ge ledningen insikt i rapportering eller att låta hela säljteamet arbeta i en delad inbox är funktioner som kommer att kosta extra.

 

Möjligheter

Ditt CRM är grunden för hela din säljprocess. Det håller dig organiserad, ökar effektiviteten och ger ledningen tydlig direktion kring hur de ska öka tillväxten och skala upp verksamheten.

 

Kontroll och flexibilitet

HubSpot är dedikerat för att erbjuda enkel användarvänlighet för admins, managers, m.fl. Vilket betyder att du spenderar mindre tid (och pengar) för att få ditt säljsystem att fungera på det sätt du vill att det ska fungera på. Kunder har friheten att organisera och administrera sitt CRM utan att behöva anställa/hyra en admin. 

Att implementera och underhålla Salesforce kräver en erfaren och rutinerad admin. Många Salesforce-kunder behöver samarbeta med en konsultfirma alt en frilansare för att hyra en (eller ibland två) heltidsanställda admins, alternativt utbilda anställda till att bli certifierade Salesforce-admins.

 

Image 1_HS

 

Styrkor och funktionalitet

HubSpot kombinerar en lekande lätt användarupplevelse för företag i alla storlekar. Sales Hub levererar kontakthantering, säljanalyser, säljautomation, pipeline management och mycket mer. Sales Hub-produkterna används av tusentals företag inom både B2B och B2C.

Salesforce erbjuder kontakthantering i toppklass, analyser, pipeline management, säljautomation, prognoser och mycket mer. De erbjuder ett brett utbud av kraftfulla produkter till företag i alla storlekar.

Både HubSpot och Salesforce erbjuder kraftfulla och kompletta verktyg för både säljteam och marknadsförare.

SalesAutomation1-1

 

Användarvänlighetsgrad (Yeah, vi kom på det ordet)

HubSpot håller en konsekvent ranking som det mest användarvänliga CRM och B2B-mjukvara. Detta gör att kunder som väljer att byta till HubSpot ofta ser en förbättring i sin datakvalitet. När det paras ihop med HubSpots rapporterings- och automationsverktyg ger det admins en övergripande samt bredare inblick i företagets välmående.

Salesforce är kraftfullt, med ett robust rapporteringsverktyg och är dessutom anpassningsbart i oändlighet. Dock kan anpassningar ta tid att implementera och kräver träning för att bemästra. Många användare berömmer dock Salesforce för dessa enkla sätt att inledningsvis sätta upp sitt CRM.

HubSpot och Salesforce erbjuder kraftfulla verktyg för säljteam. Men samtidigt kan Salesforce vara mer krävande att lära sig och förstå fullt ut.

 

Allt-i-ett-plattformar

HubSpot CRM och kompletterande program är byggt av HubSpot från grunden. Detta innebär en enad och kontinent användarupplevelse där data, rapporter och verktyg fungerar sömlöst mellan varandra.

Salesforce erbjuder fler produkter och fler verktyg, men den bredden kommer till kostnad av användarvänlighet och underhåll. Plattformen har växt bl.a. genom uppköp såsom Pardot vilket kan skapa en mindre integrerad upplevelse för användaren.

Både HubSpot och Salesforce är allt-i-ett-plattformar. De båda erbjuder CRM samt verktyg för front office såsom sälj, marknadsföring och service. Att välja ett allt-i-ett-CRM kommer svetsa ihop arbete och data och samtidigt skapa en bättre upplevelse för slutkunden.

pasted image 0-Nov-13-2020-10-10-34-12-PM

 

Skalning och anpassningsmöjligheter

HubSpot prioriterar enkelhet och smarta rekommendationer för att göra det enklare för företag att komma igång snabbt. HubSpot erbjuder även en flexibel datastruktur för ditt CRM med anpassningsbara objekt, vilket gör implementering smidigt. Användarvänligheten i HubSpot bygger på en flexibilitet som gör att du kan förändra och anpassa din insats under tid. Skala upp. Skala ned. Anpassa eller bygg in fler nyanser av din vision för målet framåt.

Saleforce erbjuder anpassning i oändlighet för att passa de mest komplexa organisationer. Denna nivå av anpassning skapar en förutsättning för prognoser och rapportering i världsklass. Men som tidigare nämnts, dessa avancerade funktioner kräver mer admin-support vilket kan sakta ned tempot för företag som vill göra snabba omställningar. 

I takt med att företaget växer och utvecklas är det viktigt att ditt CRM kan växa och förändras baserat på dina affärsbehov. Så se till att välja ett CRM som erbjuder kontroll och flexibilitet.

Screen Shot 2020-11-13 at 2.24.40 PM

 

Ekosystem

HubSpots App Marketplace har samma inställning till tredjepartsintegrationer som med sin egen mjukvara. Fokus ligger på kraft, enkelhet och kvalitet. Att installera och konfigurera integrationer via marketplace är enkelt. Och många av de appar som finns är HubSpots egna för sömlös installation.

Salesforce AppExchange är den största marknadsplatsen för CRM-appar och erbjuder en uppsjö av allt som kan tänkas att behövas. AppExchange är ett snabbt och enkelt sätt att bygga ut Salesforce med över 3400 appar och integrationer.

Både HubSpot och Salesforce erbjuder utmärkta funktioner för att utöka sitt CRM genom robusta ekosystem för appar. Båda erbjuder dessutom öppna API:er och utvecklarverktyg för att anpassa ditt CRM exakt som du önskar.

Support

HubSpot erbjuder full support och har dedikerade team för "kundframgång" som är tillgängliga för alla kunder med telefon och mailsupport utan extra kostnad för Pro- och Enterprise-kunder. HubSpot Academy, som rankas som en av de bättre plattformarna för e-learning är också tillgängligt.

SalesForce debiterar dig 20% för ditt grundpris för support 24/7 medans särskild access kostar 30% baserat på ditt grundpris. Eftersom det är procentbaserat, kommer du få betala mer för support desto fler olika roller och funktioner du lägger till. När du väljer support för Salesforce, tänk ett varv extra kring exakt hur mycket och vilken typ av support ditt team behöver.


Vill du veta mer om HubSpot och våra tjänster?

KONTAKTA OSS

 

Omslagsbild av Jackson Hirsch på Unsplash

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...