Det finns många olika plattformar att välja mellan när det kommer till marketing automation. I denna artikel tittar vi närmare på skillnaden mellan HubSpot och Marketo för att hjälpa dig att få en bredare översikt inför ett kommande val av plattform.
Marketo är ett verktyg som erbjuder en e-maillösning och marketing automation och kräver kostsamma integrationer eller andra verktyg för att fungera med marknadsföring och sälj. För att få ut det mesta av verktyget kräver det även en djupare integration med ett CRM.
HubSpots Marketing Hub driver tillväxt och innovation och är byggt för företag som vill växa, samtidigt som de förblir smidiga nog för att anpassa sig till förändrade marknader och kundpreferenser. Du har också flexibiliteten att anpassa din digitala verktygslåda tack vare HubSpots hängivenhet för ett fritt och öppet ekosystem.
Att investera i en marknadsföringsautomationsplattform kan förändra ditt företag. Som marknadsledare är det viktigt att välja ett verktyg som ger effekt och flexibilitet samt är enkla för ditt team att använda varje dag.
För att verkligen förändra din marknadsföring behöver du en integrerad uppsättning av verktyg som hjälper dig att hitta, engagera och ta hand om leads och i slutändan knyta tillbaka alla dina marknadsföringsinsatser till din ROI.
I Marketo får du en begränsad uppsättning verktyg som kräver en specialiserad utvecklaradministratör för att samordna och implementera.
I HubSpot är alla denna funktioner inbyggda i produkten.
Skapa content som driver trafik, leads och kunder
Hemsida
HubSpot CMS samt din webbplats är grunden för all din marknadsföring. Det är viktigt att knyta allt ditt innehåll - från blogg, landningssidor och webbplatser, till att ta hand om inkommande leads. Därför har HubSpot har gjort sitt contentverktyg centralt i sitt Marketing Hub, så att du enkelt kan arbeta med tillväxt för ditt varumärke. Och även se till att nya och gamla kunder hittar dig online.
Marketo inkluderar möjligheten att skapa landningssidor, men för mer avancerad anpassning av dessa krävs en utvecklare eller kunskap om HTML eller CSS. Om du vill ha hemsida eller blogg, kräver detta ytterligare verktyg.
HubSpot's webbverktyg i Marketing Hub gör det enkelt för marknadsförare att skapa content snabbt. Välj mellan tusentals av fria templates i HubSpot's Marketplace eller skapa din egen med drag-and-drop-skaparen. Publicera smarta landningssidor med content som ändras baserat på vem som besöker sidan.
Skicka snygga nyhetsbrev & skapa engagemang med kunder genom Marketing Automation.
Att bearbeta potentiella kunder till att bli kunder är grunden för varje marketing automation-verktyg. Eftersom e-post och automation är två centrala komponenter när det kommer till ditt val, så kan vi titta närmare på vad HubSpot och Marketo erbjuder gällande detta.
Marketo inkluderar grundläggande egenskaper av marketing automation, såsom att skicka e-post, men behöver dock integreras med CMS, CRM, och andra verktyg för utnyttjas fullt ut. Många av dessa integrationer kräver kodning för att matcha med dina applikationer och ta tid att sätta upp.
HubSpot är ett allt-i-ett-paket och erbjuder contentskapande, e-post, CRM och automation i en och samma plattform. Detta innebär att du behöver exakt noll kodning för att sätta upp det.
Mät resultatet av din marknadsföring och hur mycket du tjänar på det.
Att mäta hela din funnel är viktigt för att kunna göra datadrivna beslut. Från din content, dina genererade kontakter, vunna kunder, att ha en överblick av alla dina delar i din funnel kommer ge dig möjligheten att fokusera på dina insatser som spelar en viktig roll, och mindre av det som inte gör det.
Med Marketo får du robusta rapporter som går igenom engagemang, analyser och inkomster. Dessa rapporter kräver initialt en manuell setup, vilket ta en del tid.
HubSpot kan sammankoppla varje kundinteraktion till avkastning, vilket gör att du kan skapa strategiska beslut som är grundade i ett affärsvärde. Ingen manuell integration är nödvändig, så kan du komma igång direkt. HubSpot säger att deras rapporteringsverktyg är byggt för vanliga människor - inte dataanalytiker.
Reklamkampanjer driver tillväxt, så oavsett vilken plattform du väljer kommer den att hjälpa dig och ditt team att hantera era kampanjer. Kampanjhantering handlar inte bara om att skapa material, men även rapporter och analyser om hur väl kampanjen presterade.
Marketo har en filstruktur som påminner en del om filhanteraren i Windows. Detta gör det enkelt att skapa kampanjmaterial som kan knytas tillbaka till en kampanj och klona dem om du har en liknande kampanj planerad i framtiden.
Med HubSpot kan du enkelt skapa kampanjmaterial, knyta ihop dem i en kampanj, rapportera på dem, eller klona hela kampanjen om du vill testa den igen eller har en liknande planerad vid ett senare tillfälle.
När du sitter på din tankestuga och klurar över marketing automation kommer ju naturligtvis frågan om kostnad upp. Och det är ju mer än bara själva mjukvarukostnaden som ska vägas in. Avgifter för implementering samt service är faktorer som ska räknas med.
Med Marketo kommer de flesta (inte alla), men de flesta företag behöva anställa eller hyra in en admin som kan stötta med hantering och underhåll.
HubSpot är har byggt sin mjukvara för marknadsförare. Det är så enkelt att ingen dedikerad admin är nödvändig.
Alla team arbetar och är strukturerade på olika sätt. Så plattformen du väljer måste passa in med ert arbetssätt samt hur ni organiserar och skapar era kampanjer.
Marketo erbjuder flexibla behörigheter som fungerar bland säljteam, affärsenheter och produktlinjer.
Med HubSpot kan sätta upp dina teams så att content, kontakter och annat bara är synligt för de som är ansvariga för det. Tex, kan du organisera efter regioner så att din team i Europa ser de uppgifter som är väsentliga dem och teamet i USA ser kontakter, content m.m. som är väsentligt för dem.
Koordinera sömlöst mellan sälj och marknad för effektfull ABM i HubSpot. Templates, företagspoäng, rapportering m.m. är tillgängliga i både Sales Hub och Marketing Hub Professional.
Med HubSpot, sätter du upp strategi för ABM med AI-rekommendationer, sparade filter och förbyggda automatiserade workflows templates för att identifiera kontot som matchar din idealiska kundprofil. Du kan välja och tagga konton i ditt HubSpot CRM eller helt enkelt ladda upp nya.
Marketo erbjuder liknande verktyg för att identifiera nyckelkunder genom AI-rekommendationer och automation. Marketo har även en ABM-modul (tillägg till tjänsten) för användare att välja eller skapa deras egna idealiska kundprofil.
Med Marketo kan kunder användas kontolistor för att rikta in namngivna konton, efter bransch, plats eller företagsstorlek. En central instrumentpanel ger information om dessa konton. Ett ytterligare betalt tillägg, LinkedIn Matched Audiences, gör det möjligt för kunder att använda en Marketo-kontolista som ett LinkedIn-målgruppssegment.
I HubSpot erbjuds företagslistor, förbyggda kampanjtemplates samt en djup integration med LinkedIn och andra verktyg. En instrumentpanel ger dig en tydlig överblick samt möjligheten att hantera din ABM-strategi med tillgång till ett bredare utbud av marknadsverktyg och alternativ för att anpassa dina marknadsföringsplaner.
Med HubSpot är samarbete mellan olika team sömlöst. Med ABM-verktyg tillgängliga för både marknadsföring och sälj kan du känna dig trygg med att ditt team levererar en konsekvent och sammanhängande köpupplevelse till dina nyckelkunder. Teamen delar samma översikt av kontoutvecklingen och kan använda native integration till t.ex. Slack för kontobaserat samarbete där KPI:er eller anteckningar från HubSpot delas automatiskt.
Marketo erbjuder möjligheten att integrera med ditt CRM andra säljverktyg. Detta innebär dock att dina team arbetar i olika system istället för ett och samma ställe.
HubSpot ger dig funktioner som företagspoäng, ABM-rapporter, dashboard templates och mycket mer. Eftersom majoriteten av ABM-användare utnyttjar sina CRM för rapportering innebär det att det HubSpots inbyggda CRM ger dig möjligheten att bygga, hantera och rapportera på dina ABM-strategier från ett och samma ställe.
Marketo’s rapportfunktioner inokulerar en ABM-översikt i dashboard-vy, veckorapporter och ett kontohanteringsverktyg som hjälper dig att mäta ROI gällande specifika marknadsprogram.
HubSpots ABM-verktyg är inkluderade i Marketing Hub Professional eller prenumerationer med en högre nivå. Det är ingen extrakostnad utan de finns redo beroende på vilket av deras paket du valt.
Marketo erbjuder ABM-tillägg för en extra kostnad.
Omslagsfoto av Dietmar Becker på Unsplash