Chansen är stor att om du läser det här artikeln så funderar du på att börja använda HubSpot, men kanske inte är säker på om investeringen känns helt rätt för dig. Denna artikel syftar till att förklara hur HubSpot CRM fungerar, dess nyckelfunktioner, fördelar och informationen som gör ditt beslut lite lättare.
CRM-plattformar handlar om kunder, och HubSpot CRM utmärker sig i att ge företag möjligheten att bygga engagerande, varaktiga relationer med sina kunder och främja produktiva samtal med dem. Dessa relationer hjälper i sin tur företag att förbättra sina intäkter genom att använda avgörande information från kunddata som flödar in från kommunikationskanaler såsom telefonsamtal, webbplatsbesök och interaktioner i olika sociala kanaler.
HubSpot CRM ger företag möjlighet att bearbeta och analysera kundinformation, extrahera relationer från olika dataobjekt för att avslöja insikter och skildra möjligheter, generera sale funnels och implementera lojalitetskampanjer.
Långvariga HubSpot CRM-användare uppskattar programvaran för hur den gör det möjligt för dem att kategorisera kunder enligt deras förväntningar och ägna tid åt potentiella köpare – med hjälp av insikter och kunskap som omvandlas till mer konkreta värden, särskilt i kombination med deras försäljnings- och marknadsföringssystem.
CRM-marknaden har upplevt några av de mest produktiva åren den har sett på ett tag, vilket gör att den kan hoppa över databashanteringsmarknaden med viss marginal i den senaste omgången av branschgranskningar. Detta genombrott har lett till en uppenbar slutsats: att investera i ett CRM är ett av de mest avgörande beslut din organisation någonsin behöver att fatta.
Mer konkret ser företag som inser att kunden är hjärtat av sin verksamhet naturligtvis att det mest potenta fönstret till kunderna är en utmärkt CRM-mjukvara. Mer än så inser de också snabbt att det är vettigt att placera CRM i kärnan av deras kundfokuserade aktiviteter – deras försäljning, marknadsföring och supportsystem. Och det är vad HubSpot effektivt ser – och i huvudsak gör – i deras tätt integrerade CRM-, marknadsförings-, försäljnings- och kundsupportplattformar.
Tidigare betraktade företag CRM-programvara som inget annat än ett snyggt verktyg för kontakthantering. Men programvara för hantering av kundrelationer har till stor del utvecklats genom åren och är idag mycket mer än en digital filofax.
Kärnfunktioner i HubSpot CRM
Funktioner för marknadsförare
Funktioner för säljare
Din officiella resa med HubSpot CRM börjar när du har fyllt din databas med kontakter. När det är gjort tar HubSpot över genom att hantera hur du vill koppla specifika kontakter med företag, uppgifter eller affärer: du kan segmentera dina poster genom att definiera anpassningsbara filter för att begränsa vad du ser på skärmen och anpassa översikten efter dina preferenser.
Betalande kunder är livlinan för alla företag, och dessa kontakter är bara virtuellt skräp i din databas såvida du inte lyckats väcka deras intresse för vad du erbjuder, knuffat dem till att vidta åtgärder eller dirigerat dem till dina sälj- eller marknadsföringsteam. Med hjälp av annonser och kampanjer förvandlar du den passiva kontakten till en betalande kund. Vilket kan enkelt förklaras med att HubSpot CRM initierade skapandet av en leads funnel som dina säljare eller marknadsförare förvandlade till en köpande kund som är nu är i din sales funnel.
HubSpot ger en snabb ögonblicksbild av din försäljningspipeline. Du har skapat en leads funnel och HubSpot CRM ger dig en översikt av hela din försäljningspipeline via en ren och intuitiv instrumentpanel. Du kan sortera "vunna och förlorade" affärer, schemalagda möten, skickade kontrakt över vilken tidsperiod som helst och spåra prestanda mot kvoter du anger. Du kan sortera erbjudanden efter namn, ägare, belopp eller stadie med anpassade filter för information.
HubSpot CRM driver din kontakt in i din sales funnel, men det stannar inte där: det förblir aktivt och matar säljarna eller marknadsföringspersonalen med insikter hämtade från flera delar av din ackumulerade kontaktdatabas, från att spåra kundinteraktioner automatiskt, tillhandahålla värdefull information från kundernas beteende, information som säkerställer att din sales funnel ser bra ut från botten.
Konfigurera Gmail eller Outlook-integrering med HubSpot CRM direkt. HubSpot CRM ger en ny dimension till e-postsynkronisering och e-postintegration: att skicka e-postmeddelanden är väl utfört och själva redigeraren är väl anpassad till försäljningsmail. Det låter dig också skicka CC:er och BCC:er, eller svara direkt, bland annat. Även om den är enkel att använda, stöder den starkt signaturblock. E-postmeddelanden kan kopplas till kontakter, företag och erbjudanden, bra om du gillar B2B-försäljning och arbetar med flera i en specifik affär.
HubSpot CRM låter dig ladda upp dokument och dela dem efter behov, sedan kan du enkelt spåra dem när de öppnas av en mottagare. För mer kontroll kan du låsa ett dokument och kräva en e-postadress från någon annan än e-postmottagaren, så att du kan spåra alla som tittar på dokumentet.
De flesta CRM:er har irriterande anpassningsgränser, men HubSpot låter dig anpassa mänger med olika funktioner och din specifika försäljningsprocess.
Även om HubSpot CRM är en del av HubSpot-ekosystemet, är det inget som hindrar det från att anamma andra plattformar. Som det skulle göra med sina interna partners fungerar HubSpot CRM lika bra med sådana plattformar som Pipedrive CRM, SugarCRM, Bigcommerce, Gravity Forms, Base CRM, Google Chrome, Google Dynamics, Snapengage, Dropbox och många fler.
Genomför livechattsessioner – förhandla försäljning, svara på förfrågningar, tillmötesgå serviceförfrågningar. HubSpot CRM:s livechatt är en funktion som du vanligtvis måste köpa någon annanstans, men inte här. Under sessionen är den "medveten" om personerna som besöker din webbplats så att du kan ändra takt för kända och okända besökare.