Content Life

Guide till Vimeo

Skriven av Team Brave | 2021-06-28 08:59

Vi tittar närmare på videotjänsten Vimeo och vad den faktiskt erbjuder. Är den bättre eller sämre än YouTube? Borde du använda Vimeo och i sådant fall varför?

Vimeo startades 2004 som en streamingsajt för video som erbjöd avancerade anpassningsmöjligheter vilket konkurrenterna saknade. Vimeo växte snabbt till över 170 miljoner aktiva besökare per månad och lockade på samma gång professionella filmare som uppskattade hur Vimeo erbjöd dem ett sätt att presentera sitt material på sitt eget vis. Vimeo har mer blivit format efter kreativa artister där YouTube har formats efter vloggare. Det är lätt att tro att de två är exakt samma tjänst med olika namn. Men det finns en del skillnader.

Hur Vimeo fungerar

Vimeo låter användare skapa och ladda upp videocontent med antingen publika eller privata val. Detta ger användaren en chans att göra deras videor sökbara, såväl som att skapa videos för en utvald grupp som kan titta på den via en privat länk. Vimeo har en tidsgräns för din video beroende på din medlemsnivå. YouTube, som exempel erbjuder verifierade användare att ladda upp 12 timmar långa klipp utan kostnad. Vimeo erbjuder 500 MB/vecka och 5 GB/lagring med gratisversionen. Vimeo stödjer även upplösning upp till 8K, även om en gratisversion inte räcker till för att ladda upp ett sådant stort klipp. Vimeo finns i Pro, Business eller Premium-versioner utöver gratisversionen.

Vimeo Business
I slutet av 2016 lanserade Vimeo mängder av verktyg som var riktade mot professionella användare och företag kallat Vimeo Business. Denna mer avancerade tjänsten assisterar och förbättrar företags marknadsföring och analyser på en annan nivå än Vimeo Pro. Denna annonsfria tjänst låter företag ta kontroll över sin videomarknadsföring och sitt videobibliotek.

Vimeo Business erbjuder call-to-actions och integrering av prenumeration via e-mail vilket genererar leads och öppnar fler möjligheter för nya och gamla kunder att närma sig företaget. Företag kan också lägga till logotyper, SEO-strategier och marknadsstrategier till sin content för att öka interaktionen mellan företag och användare. Det ger även en viktig insikt i användarnas beteendemönster vilket förbättrar statistik och integrationen med Google Analytics.

Den kanske bästa egenskapen med Vimeo Business (och Pro) är möjligheten att redigera en video utan att använda den nuvarande URL:en och de visningar och interaktioner som finns i statistiken. Det är oslagbart om du behöver uppdatera en film där det smugit sig ett typo eller dyl och då slippa att gå miste om visningar och kommentarer. En annan mycket användbar funktion är att du kan "korra" en film tillsammans med en kund (i en utvärderingsmodul) genom att skriva anteckningar direkt i filmen vilket gör samarbetet oerhört effektivt. Kunden kan titta på filmen, stanna på de ställen som de vill ha sina ändringar. Skriva en anteckning där du sedan kan kolla igenom filmen med anteckningarna på exakt rätt tidskod och göra dessa ändringar. 

Det erbjuds även att ladda upp 5 TB av Ultra HD-video med obegränsad bandbredd, vilket du inte kan göra med gratisversionen. Business-versionen erbjuder även företag att ha kontroll över vilka hemsidor som får använda och spela upp deras video.

 

Läs: Tips om video för content marketing

 

 

Den eviga frågan: Vimeo eller YouTube?

YouTube har styrt sina tittare till att föredra kvantitet över kvalitet (gällande bildkvalitet), där Vimeo har gått i den motsatta riktningen. För att kunna hålla takten med efterfrågan har YouTube fått balansera kompressionshastighet med kompressionskvalitet som resulterar i video i lägre standardupplösning i jämförelse med Vimeo. Om du skulle ladda upp samma video på YouTube och Vimeo skulle den sistnämnda se bättre ut, pga. en högre bitrate, Vimeo har även stöd för 320 Kbps-ljud, vilket YouTube inte har. Vimeo har som sagt en mindre användarbas och färre videos vilket har gjort att publiken ser annorlunda ut jämfört med YouTube. Undersökningar visar att de som tittar på Vimeo uppskattar långsammare och djupare content, till skillnad mot YouTube som har en publik med lägre uppmärksamhetsspann som är vana vid högre nivåer av distraktioner och snabba klipp. Vimeo känns ibland som de har öronen oftare mot gatan och lyssnar på vad användarna vill ha såsom GIF-maker, och skärminspelning te.x.

Till skillnad från YouTube lägger inte Vimeo några moraliska pekpinnar för genrer så länge det finns ett artistiskt värde. Som exempel har YouTube väldigt strikta och inkonsekventa regler (Hej Amerika) kring vad som klassas som ”sexuellt innehåll” vilket gjort många användare frustrerade. Vimeo accepterar även att användare använder musik i sina videos utan att behöva få dem scannande för upphovsrättskontroll och bli avstängd, varnad eller ha en video utan ljud. På Vimeo kan du även skydda din video med lösenord så du väljer vem som kan se den. YouTube erbjuder inte detta. Så svaret lyder som följande: vilka är dina behov och mål? Det kommer styra ditt val av tjänst.

Går det att tjäna pengar med Vimeo?

Det enkla svaret är ja. Ett sätt att tjäna pengar med Vimeo är att använda ett Vimeo On Demand (VOD)-konto. VOD låter användare skapa dedikerade VOD-sidor där tittarna betalar för att se dina videos. Dessa videos kan säljas världen över eller regionalt och ger skaparen ca 90% av intäkterna. VOD är fritt från reklam och låter tittaren se hela videon utan avbrott.