Om du någonsin hört en art director eller en copywriter svära högt och vilt kan det troligtvis bero på att de arbetar med en Facebook-annons och har som så många andra ggr fastnat i regeln med att bara få ha max 20% text i bilderna.
Well. Som Bob Dylan sjöng; the times are a changin'.
Låt oss vara ärliga. Vi ogillar starkt regeln. Och vi köpte aldrig riktigt argumentet bakom den. Den gav för lite svängutrymme och skapade onödiga diskussioner mellan byrå och klienter eftersom information ofta krockade med konstnärlig vision. Men följande skriver Facebook den 22:e september 2020.
Ok. Så det blir ingen smäll på fingrarna längre om texten överstiger 20% av bilden. Samtidigt som Facebook påpekar mindre än 20% text generellt fungerar bättre. The Zuckberg ger. Och the Zuckerberg tar. Kommer livet bli enklare gällande Facebookannonsering för kreatörer när nu denna regel är borta? Det enkla svaret: Ja, med största sannolikhet.
Syftet med regeln var ursprungligen att minska bullret i ett Facebook-nyhetsflöde. Speciellt före de flera annonsvarianter och mediaalternativ som finns idag var flödet till stor del text och bilder. Att lägga till ännu mer text hade potential att skapa en mer rörig och överväldigande upplevelse.
Så här lät det tidigare:
Och så här låter det nu:
“To create a better experience for viewers and advertisers, ads that appear on Facebook, Instagram, and the Audience Network are screened based on the amount of image text used in your ad. Based on this review, advertisements with a higher percentage of image text may not be shown. Please note that exceptions may apply to certain ad images. For example, exemptions apply to book covers, album covers and product images.”