Digitala trender att hålla koll på under 2019

Det digitala landskapet växer stadigt och har gjort så sedan tidigt 90-tal. Idag är det en enorm värld som fylls av större delen av jordens befolkning. Den digitala världen är väldigt dynamisk, vilket betyder att nytt år, betyder nya trender.

Hej 2019. Låt oss ha kul!

 

HAR FACEBOOK NÅTT TOPPEN? SER VI BÖRJAN PÅ SLUTET?

Nej. Facebook är fortfarande den största plattformen för social media, och med tanke på dess imponerande antal av dess användare över 65 år gamla finns det ingen bättre plattform att nyttja för att nå en äldre målgrupp. Baksidan av myntet är dock att Facebook kontinuerligt faller i popularitet med yngre målgrupper. Och den stora dataläckan som drabbade över 14 miljoner användare övertygade antagligen inte fler ungdomar att stanna längre än vad de behöver.

                         

INSTAGRAM – OM DU ÄR FÖR COOL FÖR FACEBOOK

Wu-Tang är för barnen. Och Instagram är mestadels för barn, tonåringar och yngre vuxna. Lyckligtvis för Facebook är deras största hot, inget hot alls, med tanke på att de köpte företaget 2012. Instagram, som redan passerat en miljard användare är den största ständigt växande plattformen för social media och det viktigaste att notera är att den är mest populär bland folk under 30, samma demografiska målgrupp som lämnar Facebook.

 

FOLKET HAR SAGT SITT – DE VILL HA VIDEO

Med nästan 2 miljarder aktiva användare som tittar på över 5 miljarder videoklipp per dag är Youtube kung, drottning, prins och prinsessa av konsumtion gällande onlinevideo. Teknikens under erbjuder även användbar information kring dina insatser för digital video, så oavsett om du skapar videor för Instagram, Facebook, YouTube eller din egen hemsida, så är det ett effektivt digitalt marknadsföringsverktyg. Behöver du övertygas lite till? Läs detta

 

LIVEVIDEO, EN ANNAN FORM AV VIDEO

En av de snabbast växande trenderna i digital marknadsföring är livevideo. En anledning till detta är en massiv ökning av streamingtjänster tack vare populära kanaler som ”Twitch” som låter folk enkelt streama när de spelar data/tv-spel, idag har konsoler som Playstation 4 och Xbox One m.fl. inbyggda streamingmöjligheter, kombinerat med influencer marketing med en väl vald personlighet, kan streaming av livevideo var något för din verksamhet eller varumärke att titta närmare på.

 

RÖSTAKTIVERING ÄR (TROLIGTVIS) NÄSTA STORA GREJ

Vi har nuddat ämnet tidigare. (Sätt i länk till artikel kring röstaktivering), tack vare Siri, Google, Alexa och en drös med olika ”smarta” manicker är verbal interaktion med din telefon, platta eller liknande är på stark uppgång. Folk har enkelt upptäckt enkelheten i använda röstbaserade tjänster för söka, handla och upptäcka nya saker. Detta betyder att du kommer behöva förbereda dig för att implementera dessa tjänster i ditt erbjudande.

 

VILL DU UTFORSKA MÖJLIGHETERNA SOM DIGITAL MARKNADSFÖRING ERBJUDER FÖR DIN VERKSAMHET?

KONTAKTA OSS

 

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...