Bästa CRM?

CRM står för Customer Relationship Management (CRM) och är ett system som används för att hantera ett företags kontakter med kunder eller potentiella kunder. Om du går i tankarna kring att shoppa ett sprillans nytt CRM, så finns det en del saker att tänka på. Och det är dessa saker vi kommer titta närmare på i denna artikel.


Vem är ett CRM till för?

CRM används oftast av säljteam i företag som säljer till andra företag (B2B), men det kan också användas för att hantera säljteam som säljer till enskilda konsumenter (B2C).

Du använder det för att spåra all information som du behöver för att hantera kundernas frågor, problem och klagomål så effektivt som möjligt. 
Det hjälper dig också att hålla reda på försäljningscykler, viktiga affärsrelationer och andra interaktioner med potentiella kunder innan de blir kunder.

lead

 

Kanaler styr behov 

Ett CRM omfattar företagets webbplats, telefon, livechatt, direktreklam, marknadsföringsmaterial och sociala medier. Detta är en lista över kanaler som kan användas för att interagera med kunderna. Detta är inte en heltäckande förteckning över alla möjliga kanaler. Detta är en förteckning över kanaler som vanligtvis används av företag. Ytterligare kanaler finns tillgängliga. Det bästa CRM-systemet för ditt företag beror på vilka kanaler du använder för att interagera med kunderna. CRM-program kan automatisera många av dessa kanaler och förenkla arbetet för dig.

 

Samla, sammanställa och underhålla

Ett bra CRM-system ska automatiskt samla in relevanta data, t.ex. interaktioner med din webbplats, telefonsamtal, e-post, möten och direktreklam. Ju mer information du har om kunder och potentiella kunder, desto bättre rustad är du för att fatta snabba beslut baserat på tillförlitlig data. Om en kund till exempel ringer för att få teknisk support och garantin har gått ut kan det tyda på att det finns ett problem med den produkt eller tjänst som ditt företag tillhandahåller.

 

All-in-one

Med ett CRM kan du hantera all din kundinformation på ett och samma ställe. Detta inkluderar kontaktuppgifter, produktköp och betalningshistorik. Vikten av att spåra kundinformation kan inte överdrivas. Att spåra interaktioner hjälper dig att hålla kontakten med kunderna. Det gör det också lättare för dig att hålla koll på deras behov och preferenser, vilket leder till högre nöjdhetsgrad och nöjdare kunder. Du kan organisera din kundinformation på ett sätt som hjälper dig att hålla kontakten med var och en av dem på en personlig nivå.

 

Vad är då svaret på frågan?

Det enklaste svaret är att det finns inget enkelt svar. Dina behov styr valet av CRM. Men vår åsikt lyder som följande – HubSpot. Ett fantastiskt och skalbart CRM som vi har arbetat med länge. Även om vi arbetar i andra CRM, så anser vi att HubSpot är det bästa CRM-systemet eftersom det erbjuder så många möjligheter och konfigurationer.

 


Är du i behov av ett CRM?

Prata med oss, så hjälper i dig att hitta rätt lösning 

KONTAKTA OSS

 

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...