Snapchat är ett av de största sociala medierna. Trots sin unga ålder (10 år) har den sett en enorm tillväxt och är idag en av största plattformarna. Här finns en stor marknad för den som vill marknadsföra sig mot en yngre målgrupp samt även möjligheten att skapa mer modern och kreativ reklam som landar bättre än vad kanske traditionell reklam skulle göra.
Kort om Snapchat
Snapchat lanserades 2011 och är en app där användaren delar foto och film med mängder av filter och ”stickers” att välja ifrån och en chattfunktion för interagera med andra användare. En av mest kända funktionera som Snapchat var först med är en ”snap”, dvs en bild eller videoklipp som visades i max 10 sekunder och sedan försvann för gott. En funktion som konkurrenterna inte var sena på att ”låna” och skapa sina egna varianter av.
Att annonsera på Snapchat är enligt oss bra eftersom det är billigare (sett till räckvidd och klick) jämfört med Facebook, Instagram och LinkedIn.
Olika typer av annonser
För att få ut så mycket som möjligt av sin annonsering är det viktigt att välja vilken typ av annons som passar bäst för ens företag och målsättningar. Vill man bara synas, få mer klick till webbplatsen eller är målet att få fler nedladdningar av en app?
-
Single image or video
Bild eller videoannons i fullskärm på mobilen. Annonsen kan vara upp till 3 minuter lång. För bäst effekt rekommenderas dock en kortare annonslängd på 3–5 sek.
-
Story Ad
Visa dina bilder eller videos i Snapchats "Discover".
-
Collection AD
Presentera dina produkter i video- eller bildformat.
-
AR Lens
En ”AR*-lins” är en form av filter du designar som sedan användaren kan interagera med i appen. Används för att på ett roligt sätt förvandla sig själv till diverse saker, till exempel vill du ha en Iron Man-hjälm? Eller se ut som en hund? Det är exakt vad detta erbjuder. Och eftersom AR-filtret sponsras av dig som avsändare så finns logotyp med. (*Augmented Reality.)
-
Filter
Ett kamerafilter som läggs ovanpå den content som filmas eller fotas. Filter är sponsrade med annonsörens logotyp = bra exponering om det är ett succéfilter.
En liten hälsning från the men i för tighta kostymer. Är du nyfiken på att läsa om vilka policys Snapchat har för marknadsföring så kan du hitta mer om det här.
Hur fungerar annonsering på Snapchat?
Snapchat erbjuder som de flesta andra sociala medier en möjlighet att ansöka om både Ads Manager (där du skapar dina annonser) och Business Manager-konto (där du administrerar dina annonskonton). Om du tidigare arbetat i t.ex. Facebook annonsverktyg kommer du känna dig hemma då de liknar varandra på många sätt.
Annonserna är uppdelade i tre olika kategorier:
-
Awareness
-
Consideration
-
Conversions
Detta är för att Snapchats algoritm ska kunna räkna ut vårt mål och styra annonsernas visningar för att matcha målet som kan vara tex, driva trafik till hemsida. När du sedan sätter upp din kampanj väljer du mellan dagsbudget och livstidsbudget. Du kan även konfigurera om du vill köra A/B-tester (inte lika avancerade som i ditt CRM skall tilläggas, men ändå, en välkommen funktion).
Din målgruppsinriktning bygger på fyra olika kategorier:
-
Geografi
-
Demografi
-
Intressen och beteenden
-
Mobilenhet
Om det går att sammanfatta annonsering på Snapchat i en mening är det att förstå målgruppen. Annonserna på Snapchat måste sticka ut, vara mer kreativa, enkla, snabba. Detta är inte samma mottagare som sitter och slösurfar på Facebook eller "slappscrollar" på Instagram. Detta är en helt annan målgrupp. Men är det rätt målgrupp för din verksamhet eller varumärke finns det ingen tvekan om att det är en utmärkt annonsplats.