Vi tittade närmare på rapporten: Global Marketing Trends 2021 från Deloitte Insights. En rapport gjord på två undersökningar: den första är baserad på 2500 vuxna konsumenter i utvalda länder i Nordamerika, Europa, Mellanöstern och Asien. Den andra rapporten är baserad på över 400 personer i nivå med VD-position, inklusive CMO, från amerikanska globala företag.
Trender är ett starkt ord förvisso. Men det är enklare än: filosofiska affärsinsikter grundade i fakta från verkligheten. Så vad avslöjade egentligen rapporterna?
En uppsjö av insikter. Vi har plockat lite russin ur det Deloitte-gräddade vörtbrödet och försökt sammanfatta dem nedan.
Särskilt slående är förlusten av förtroende bland chefer i deras förmåga att påverka sina kamrater och få en strategisk påverkan. När det gäller CMO sjönk andelen självsäkra chefer från redan mycket låga 5% förra året till 3% i år (i jämförelse såg Vd:ar en nedgång från 55% till 35%).
Konsumenterna hade däremot ett relativt positivt perspektiv på hur varumärken reagerar på den nuvarande miljön: ”Nästan fyra av fem personer kunde nämna en gång ett varumärke svarade positivt på Covid-19 och en av fem var överens om att det ledde till ökad varumärkeslojalitet från deras sida.”
7 trender för 2021:
De specifika topptrender som identifierats i rapporten delade en sak gemensamt, säger Deloitte, "de bryter ut ur våra ofta defensiva tankesätt inom marknadsföring för att på ett mer holistiskt - och autentiskt sätt - möta mänskliga behov."
Syfte:
Blomstrande varumärken kommer att vara de som vet varför de finns och vem de är byggda för att tjäna. Företag som vet" varför "de tjänar sina intressenter är unikt positionerade för att navigera en aldrig tidigare skådad förändring och marknadsomställning."
Agilt arbetsätt:
Framgångsrika marknadsförare kommer att vara de som investerar i agila marknadsföringsstrategier. Den pandemiutlösta lågkonjunkturen kommer inte att belöna nedskärningar över fantasi och innovation.
Det mänskliga perspektivet:
Att göra autentiska anknytningar mellan kund och varumärke är nu viktigare än snabbhet till marknaden eller effektivitet. ”Det är valet mellan att köpa kläder med den snabbaste leveransen eller från leverantören med den mest etiskt utformade försörjningskedjan.”
Tillit:
Tillit uppstår när det som utlovats är det som levereras. Budskap bör vara transparenta och att leverera på dessa budskap handlar om att vara konsekvent och pålitlig. Tänk också på att flytta ditt fokus från demografi till värde.
Deltagande:
Ett kundengagemang på en djupare nivå, utöver passiva svar på aktiviteter som att skriva online-recensioner, ge råd till andra kunder, gå med i konversationer (vare sig det är direkt med varumärket eller på sociala medier) och skapa innehåll som är relevant för varumärket.
Collabs:
Denna trend fokuserar på kraften i innovativa partnerskap. Som exempel, ”ExxonMobil samarbetade med ett globalt teknologiföretag och ett lokalt bilvårdsmärke för att skapa en" digitalt aktiverad upplevelse kopplad till underhåll för bilar. "En dataplattform skapad genom ekosystemet gör det möjligt för kunder att få underhållsrekommendationer och göra onlinebokningar för att få service av bilar; samtidigt gör det det möjligt för ExxonMobil att inte bara tanka fordon utan också se till att de kör säkert och effektivt.”
Kunskapsinventering:
Marknadsföringsteam behöver utveckla nya talangmodeller för att skilja sig i en snabbt växande digital miljö. ”Marknadsförare kan utveckla ett kärnteam med roller som bäst återspeglar deras konkurrensfördel. Traditionellt inkluderar dessa roller de som ansvarar för datainsikter, skapande av dynamiskt innehåll och ägda och intjänade medier. ” Och förbise inte den flexibilitet som skapas av "gig"-ekonomin.
Medan Deloitte lyfter fram de typer av goda känslor som konsumenter redan förväntar sig av varumärken, finns det några trender här som vi känner igen. Trender som är djupt kopplade till en organisations tekniska mognad: agilt som den dominerande ramen för hur vi arbetar och behovet av teknikfokuserad talang som skyndar på en digital transformation.