5 tips för att hålla ett webinar

Att hålla ett webinar är en utmärkt pr-möjlighet inom digital marknadsföring för att berätta mer om ett ämne samt paketera det och ha som ett kunderbjudande. Du får chansen att visa upp dig, samt eventuellt konvertera publiken till kunder. Potentiella kunder får en gratislektion inom ett ämne. Alla vinner.

Nu kan förvisso webinar användas till mer än ovanstående exempel. Men, låt oss ändå ha lite fokus på just det tillvägagångssättet.

 

Ok, så du har bestämt dig för att hålla ett webinar. Du har tillgång till all nödvändig utrustning – du är redo. Vad behöver du då tänka på?

 

1. Välj ett ämne som lockar deltagare

Vilket ämne kommer troligtvis att locka fler deltagare?

  • Alternativ 1: Hur du köper vår produkt nu

  • Alternativ 2: Förenkla din e-handel med nya strategier

Alternativ 2 lovar en fördel, så det är vägen att gå. När du testar olika ämnen kommer du snabbt att upptäcka att det är bäst att utlova ett snabbt och pedagogiskt webinar. Ämnet du väljer ska även ha en tydlig koppling med det verkliga målet bakom ditt webinar som kan vara t.ex lead generation, produktlansering eller utbildning.


2. Balansera dina förväntningar

Du kan förvänta dig en besöksfrekvens på cirka 30 procent av de som har registrerat sig för ett gratiswebinar. Varför? Vem vet. Men det är viktigt att komma ihåg. Och det är inget som ska få dig att känna misslyckad eller dylikt. Folk älskar att signa up på saker. Och sedan att glömma dem.

Men gör en ordentlig plan kring påminnelser om ditt webinar. Skicka gärna ett mail ett dygn innan och ett 10-5 minuter innan. Det kan kännas lite säljigt, men vi vågar nog påstå att det är helt okej att göra det. 

 

3. Gör din hemläxa för att hitta rätt målgrupp

Se till att det blir rätt från början. Att bjuda in etablerade designers till ett webinar som handlar om att börja med design är ingen bra idé. Hitta ditt ämne. Sedan skapar du en strategi kring målgruppen för ditt ämne. Vad är deras nytta av ditt webinar, ser du möjlighet för att konvertera deltagarna till kunder? Får du chansen att visa upp dig eller ditt företag som en expert i ämnet? Ställ frågorna till dig själv. Och svaren kommer ge dig en uppfattning om ämnet du valt är en bra väg.

 

Jobba hemifrån? Planera ditt webinar från hemmakontoret! Läs dessa bonustips för att jobba hemifrån!

 

4. Bring your a-game!

Var entusiastisk. Du ska inspirera och motivera. Ok, du behöver inte gå all in teleevangelist från den djupa amerikanska södern, men sträck på dig lite extra. Engagera dina deltagare i konversationen och få dem att känna sig bekväma nog att ställa frågor om du har aktiverat chatt- eller frågor och svar. 

Så här såg det ut när vår VD tillika mäster-dj Stefan höll ett webinar tillsammans med eMarketeer.

 

5. Inspirera och motivera dina deltagare

Även om du är fokuserad på ditt manus, glöm inte att engagera dig med din publik under ditt webinar. Din publik kan ge dig värdefull feedback, så se till att ställa frågor till dem och uppmuntra till dialog runt var 4-5: e bild. Du bör också lämna mycket tid i slutet av din presentation för att svara på deras frågor. Om ditt webinar till exempel är 45 minuter långt kan du lägga till ytterligare 45 min i slutet för frågor. Överväg också ett tidsbegränsat specialerbjudande för alla deltagare på ditt webinar för att få dem som deltog att känna sig extra speciella.

BEHÖVER DU HJÄLP MED ATT BOLLA IDÈER
TILL DITT WEBINAR?

KONTAKTA OSS

 

Senaste artiklarna

Emotionell intelligens i digital marknadsföring

Digital marknadsföring har traditionellt varit data-driven, med fokus på att optimera siffror och...

Trender för 2025 inom innehållspersonalisering

Innehållspersonalisering har länge varit en viktig strategi inom digital marknadsföring. Men under...

Digital etik inom AI-driven marknadsföring

AI har revolutionerat digital marknadsföring och möjliggör hyperpersonalisering, automatisering och...