Content Life

5 tips för att generera leads

Skriven av Team Brave | 2020-11-30 12:37

Generera leads – av både kvantitet och kvalitet - är ett av marknadsföringens viktigaste mål och kan uppnås med hjälp av inbound marketing. En framgångsrik ”lead generator-motor” är vad som håller inboxen full av potentiella kunder medan du kan ta en sovmorgon.

“Leads are the metric that, as marketers, we rely on. Because leads mean money.

Kipp Bodnar, Hubspot

Förvånansvärt nog är det bara 1 av 10 marknadsförare som känner att deras kampanjer för att hitta ledtrådar till nya kunder är effektiva. Varför kan man fråga sig. Svaret är inte helt enkelt, men det kan bero på att det finns många delar i en kampanj och det kan vara svårt att veta exakt vilka delar som behöver finjusteras för att nå optimalt resultat. (Ja. Vi kan hjälpa dig. Ja. Detta är en skamfull plugg för oss själva.)

 

Fem snabba tips är nice.
Men visste du att du kan få en riktigt matig guide som lär dig allt du behöver om lead generation och det bästa är – den är helt gratis!

 

Okej, innan vi gör ett svandyk ned bland tipsen behöver vi först beta av det torra, men ack så obligatoriska mekanikerna bakom ”lead generation”. Varje kampanj vars syfte är att hitta potentiella kunder innehåller dessa byggstenar, vilket består av fyra element:

 

Erbjudandet

Ett erbjudande är content med ett ansett stort värde. Detta kan innebära en gratis konsultation, rabattkod, produktdemonstration, e-böcker, white papers eller liknande. 

Call-to-action (CTA)

Text, bild eller en knapp som länkar till en landningssida där potentiella kunder kan ladda hem eller ta del av ditt erbjudande.

Landningssida

En landningssida, till skillnad från en hemsida är en sida, dedikerad kring information om ett erbjudande, denna sida innehåller även ett formulär som fylls i för att kunna ta del av erbjudandet.

Kontaktformulär

Det är omöjligt att hitta nya kunder utan ett kontaktformulär. I gengäld för ditt erbjudande får du ta del av besökarens information för riktad kommunikation i olika faser.

Dessa fyra byggstenar är vad som krävs för att skapa magi. Om du har dem, fixa det först. Sedan läser du tipsen. Okej? Kör.

 

1. Steppa upp ditt bloggande

Sluta jogga - börja blogga. Och gör det nu. Enligt HubSpot’s ”Benchmark report” kan företag som bloggar frekvent (6–8 ggr/månad) fördubbla sin ”lead volume”. Detta bevisar att bloggande är en effektiv kanal för kommunikation som lockar potentiella kunder. Varje post bör inkludera länkar till en landningssida, tydlig CTA (Call-To-Action). Dagens tips. Om du inte har någon som kan underhålla en företagsblogg på ett värdigt sätt. Betala någon att göra det. För en blogg som är skriven av en person utan insikt eller intresse kommer att göra mer skada än nytta.

2. Trendspaningar är av godo

Ett av många bra exempel är när en brittisk prins vid namn Will gifte sig med en flicka vid namn Kate för ett par år sedan. Efter bröllopet var en av många snackisar Kates bröllopsklänning. Inom ett par timmar efter bröllopet hade tillverkare redan börjat sälja nästan identiska kopior av den Stella McCartney-designade klänningen. När något är nyhetsvärdigt och ett hett samtalsämne går det att utnyttja detta och rida på vågen för extra uppmärksamhet och gratis PR.

3. Länka din CTA till en dedikerad landningssida

Vi har sagt det tidigare, men vi säger det igen. Väldigt ofta är detta en klassisk miss som företag gör. En CTA har som uppgift att skicka besökaren till en dedikerad landningssida där de kan ta del av ditt specifika erbjudande. Använd inte CTA för att driva besökaren till din vanliga hemsida, även om din CTA handlar om din produkt eller varumärke, skicka dem ändå till en dedikerad landningssida som är relevant för vad de letar efter. Om du tar chansen att utnyttja en CTA, ha som mål att skicka dem till en sida som konverterar en besökare till en kund.

4. Att skicka eller inte skicka (det är frågan)

Är sannolikt den allra största frågan som dina besökare ställer sig. Ett av de bästa sätten att öka antal inlämnade kontaktuppgifter når du genom att inte använda ordet ”skicka” eller liknande. Vad du vill göra är att spinna budskapet 180 grader och tala om vad de får om besökaren de facto väljer att lämna sina uppgifter till dig. Som exempel, om ditt kontaktformulär erbjuder att ladda ned en guide, borde ”skicka” bytas mot ”få din guide”.

Bonustips! Gör knappen STOR, I FETSTIL och få den att stå ut med någon stark färg. Men glöm aldrig att en knapp ska se ut som en knapp. Nu tror du att vi skojar. Men om du visste hur många potentiella kunder som går förlorade pga. otydlig webbdesign skulle du antagligen ramla av stolen.

5. Less is more

Har du någonsin hört talas om KISS-regeln? (Keep ISimple and Stupid.) Om detta är första gången du hör talas om den så lär dig den, lev efter den och applicera den i (nästan) allt du gör.

Denna utmärka filosofi går att applicera på det mesta, men låt oss för stunden hålla oss till landningssidor. En sida som innehåller en halvskriven novell i 13 olika typsnitt resulterar i en distraherad besökare som aldrig kommer att läsa klart vad du vill ha sagt. Håll det kort, koncist och låt erbjudandet vara det informativa. Rubrik, en kortare beskrivning av ditt erbjudande och ett par bullet points som stärker fördelarna med ditt erbjudande.