Ok, låt oss inte ignorera den söta lilla elefanten i rummet. Låt oss istället mata den med lite torrostade jordnötter och prata om vad som kan gå fel när du skapar din content. Här är fem exempel på vad vi menar.
Marknadsförare, kommunikatörer, copywriters och resten av ligan inom content-skapande hatar för det mesta att bli tillsagda att skriva och skapa exakt content för att det ska lira bra med gnälliga sökordsmotorer. Men att ha rätt SEO betyder gratis trafik. Gratis, du vet som i gratis. Vi gillar gratis. Men det betyder att du måste designa rätt content med rätt arkitektur för din blogg eller hemsida. Att ha koll på metadata, bildtexter och länkstruktur gör skillnad. Oavsett hur finurliga texter du än snickrar ihop.
Det finns en gyllene regel som står över alla andra. “You need to pay – to play”. Japp. Det är så det funkar. ”Gratis” social media-nätverk är köpmedieplattformar och för att maximera din synlighet på dessa plattformar behöver du starta att flexa med VISA-kortet. Planerar du att producera content utan att boosta det? Lycka till. Vi hyllar dig din grymma rebell!
Dina kunder är vad som ska vara ditt allra största fokus. Meningen med att skapa värdefull content är att erbjuda ett värde för dina kunder, följare eller fans. Du har bokstavligen talat ett jobb – att erbjuda dem underhållande, engagerande och nyttig content. Genom att bli tilltalande kommer du att få både deras tillit och deras pengar. Moralen i sagan? Ge och du ska få.
Content är menat för att skapa intäkter. Snygga motljusbilder och coola videoklipp är sött, men ska vara designat för att leda dina kunder till köp snarare än att endast vara något fint att titta på. Beroende på vad du säljer så kan e-handel vara en bra idé. Poängen med din content är att skapa uppmärksamhet, för när du har kunders uppmärksamhet är det upp till dig att styra dem mot nästa steg.
Känner du dig vilsen i teknikens djungel samtidigt som The Predator smyger omkring bland trädtopparna? Ingen fara. Teknik är inte avgörande för att du ska bli grym på content marketing. Du behöver inte hoppa på varje ny trend eller betala onödigt mycket pengar till fräcka influencers som huserar på den senaste plattformen. Vem pratar du till, vem är din kund? När du har fått det klart för dig ska du skapa content för dem. Och det kära vänner – är essensen av content marketing.