Marknadsföring brukade vara så enkelt. Det handlade om att placera rätt budskap framför rätt publik – och voila – your work here is done!
Men som Bob Dylan så elegant sjöng det; ”the times are a a-changin”. Idag handlar det till en stor del av att skapa ett budskap som kan trycka sig igenom mediebruset och förhoppningsvis gå viralt. Receptet för detta är delat in i olika kategorier såsom timing, tur, budget och kreativitet. Det finns ingen enkel regel för att uppnå en viral sensation (hade det funnits, hade alla gjort det). Men här är några virala påhitt som vi gillade starkt.
IKEA
Förra året omdefinierade IKEA reglerna för användarengagemang. De körde en annons i en tidning med kvinnlig målgrupp som erbjöd ett fräckt förslag: "Att kissa på denna annons kan förändra ditt liv," lydde budskapet. Annonsen var ytbehandlad med ”graviditetsteknik”. Och om läsaren de facto var gravid, skulle annonsen avslöja ett speciellt rabattpris gällande en spjälsäng från IKEA.
Shoutout & high five till folket på Åkestam Holst. Snyggt jobbat.
CROCK-POT
SPOILERVARNING! Om du precis börjat titta på This Is Us bör du hoppa vidare till nästa kampanj! Och har du inte börjat titta på This Is Us – gör det. Grymt bra serie!
Vad gör du när din flaggskeppsprodukt tar död på en älskvärd TV-karaktär? Inte direkt din vanliga utmaning för marknadsföring, men detta var verkligheten för Crock-Pot när Milo Ventimiglia’s karaktär i serien: This is Us avled i sviterna av en husbrand som orsakades av en defekt slow cooker. I samma veva som slow cooker-panik spred sig över Internet svarade företaget med en alldeles briljant #CrockPotIsInnocent-kampanj som bl.a. innehåll en Super Bowl-reklamfilm med Ventimiglia som (lugnt, säkert och levandes) serverade chili från en Crock-Pot.
CARMAX
I november 2017 postade filmmakaren Max Lanman en skämtsam och charmig video på Youtube som han skapade för att hjälpa sin flickvän att sälja hennes Honda Accord från 1996. Videon fick en viral effekt och CarMax svarade snabbt med en egen video där de erbjuder att köpa bilen, men även katten från videon samt mycket mer. Deras svar genererade mer än 400 000 visningar, vilket är bra mycket mer än någon annan video de någonsin postat i sin kanal. Läxan som kan läras här är: våga vara lite rolig, förstå din målgrupp – och interagera med dem. CarMax svar är ett perfekt exempel på just tidigare nämnda påståenden.
MOONPIE
Om du tror att ett anrikt företag som MoonPie skulle hålla sig till att vara mysigt, familjärt och varmt, kan du faktiskt ha fel. När företaget tweetade, “It’s as good a day as any to stick a MoonPie in the microwave, light a couple candles, and scream into a soft pillow.” Följande tweet startade en smått absurd och surrealistisk kampanj på Twitter och i form av ett flertal ännu mer bisarra annonser som företaget hävdade var gjorde för Super Bowl, men som aldrig sändes. Resultatet blev att deras annonser fick samma uppmärksamhet som under Super Bowl, utan att de behöver köpa reklamtiden. Eller som vi kallar det. Milleniets reklamhustle!
CARDS AGAINST HUMANITY
För det första, har du inte spelat Cards Against Humaity än, se till att göra det omgående. Det är nämligen det bästa som hänt sedan skivat bröd. Nog om det. Förra året började plötsligt ett mystiskt märke av ”Prongles”-chips börja dyka på upp hyllorna i Target-butikerna (även bland leksakerna) med ett spinn på den kända taglinen; ”Once you pop…that’s great”. Chipsen sålde slut direkt och gav upphov till mängder av nyheter och frågetecken kring produkten. Det avslöjades snabbt att Prongles var ett PR-stunt som planerats under 2 år, men inte av Pringles som så många trodde, utan av företaget som låg bakom kortspelet Cards Against Humanity.