Ditt mål är alltid att rankas högt i olika sökmotorer. Vilket ibland kan vara lättare sagt än gjort. Men hälften av en resa är att hitta vägen framåt. Här är några SEO tips för att du ska komma igång snabbt med din digitala marknadsföring.
Skaffa en befintlig webbplats? Ja, det kan låta smått galet. Men enligt verkliga experter (inte de självutnämnda) är det en strategi som fungerar väldigt bra (det finns människor som ökat sin trafik med 600% på tre månader) och som är fortfarande ganska underskattad. För det första. Det behöver inte kosta miljarders glänsande dubloner. Om du inte har en hemsida och tänker bygga en, beräkna kostnaderna för en ny hemsida med en bra SEO-kampanj mot att köpa en befintlig. Bilden börjar klarna, eller hur?
Genom att förvärva en befintlig hemsida och migrera den till din egen absorberar du all trafik från den befintliga hemsidan. Deras sökordsrankningar kommer nu att vara dina nyckelords rankningar. Och i vissa fall ärver du en hälsosam mängd sociala media-konton och abonnenter från olika e-postlistor.
Gör en lista över konkurrenter inom din bransch. Gör din forskning. Att ha en god förståelse för vad som har fungerat för liknande och konkurrerande webbplatser kan vara en värdefull insikt som kan matas in i din egen kampanj.
Steg två är att granska innehållet som produceras av konkurrenterna. Ju bättre du förstår dem, desto bättre möjligheter för dig. Insikterna kan sträcka sig från vilken typ av innehåll som får flest delningar, optimal längd för artiklar, video eller foto.
Det finns många verktyg för att hjälpa dig med detta, en av våra favoriter är Buzzsumo.
Men vad betyder det i praktiken? Jo, sökmotorer kan inte förstå innehållet i video. Inte än iaf. Men video är det nya svarta. Facebook-användare tittar över 100 miljoner timmar video per dag. Och du känner till den populära webbplatsen YouTube. Så, ingen större överraskning. Video är fantastiskt. (Och kostnadseffektivt.)
Vill du dra nytta av SEO? Skapa fullständiga textningar. Och när du ändå håller på. Kasta in några användbara länkar och varför inte lägga till lite extra text för att förstärka meddelandet i din video. En sista sak. Du bör överväga textning. Varför? Alla har inte ljudet påslaget medan de bläddrar genom sina sociala kanaler. Undertexter kan vara skillnaden mellan att titta eller ignorera.
”Keyword cannibalization” (grym term) är vad som händer när två eller flera sidor på din webbplats konkurrerar om samma sökord. Detta är faktiskt ett stort problem och du borde veta varför. I det här fallet kommer Google att ha stora problem att ta reda på vilken av dina sidor som ska rankas. Vad som händer är att Google ofta väljer att inte rangordna någon av dem. Tack Google, trevligt av dig.
Det andra problemet är att länkar och liknande kommer att delas mellan två eller flera sidor, vilket leder till mindre behörighet för varje sida. Poängen här är att din webbplats konkurrerar med sig själv. Vilket är dåligt. Väldigt dåligt. Att fixa detta är faktiskt ganska enkelt. Identifiera vilka sökord din webbplats rankas för. Leta efter dubbelsidor. Agera på det. Klart.
Ja, sidhastighet är ett problem och bör inte förbises när det gäller SEO. Om dina konkurrenters webbplatser laddas snabbare än din, kan du falla bakom SERPS (sökmotorns resultatsidor). Gå vidare till Googles Sida: Speed Insights Tool och vrid den tills hastighetsmätaren kanaliserar din inre Maverick & Goose skrikandes; I feel the need, the need for speed.
Om du inte fattade ett jota om vad som stod ovanför så bör du veta att vi kan hjälpa dig med SEO, men vi kan också hjälpa dig med mer än SEO.