Att lyssna på podcast är en favoritsyssla för många. Det är svårt att peka på exakt varför det har blivit så populärt, men fördelen med att lyssna på podcast är att du kan göra något annat under tiden, till skillnad från tex video.
På Migaloo kallar vi podcast för kontorsvänlig content som fungerar i utmärkt symbios med arbetsdagen. Och därför har vi plockat fram 5 anledningar till varför du borde fundera på att börja "podda" i egenskap av företag och som ett led i din digitala marknadsföring.
Visst är det så att videomarknadsföring är en fantastisk grej, men det passar inte för alla av olika anledningar. Och risken är att det blir platt fall om du börjar med video utan passion eller insikter kring processen. Sanningen är att många blir obekväma framför kameran. Och detta är varför podcast är lättare att hantera. Det kräver mindre teknisk insats, mindre tanke på att se avslappnad ut framför kameran. Ja, ni fattar poängen.
Att börja med en podcast kan vara ett utmärkt sätt att nå ut till en ny målgrupp för din verksamhet. En podcast bygger långvariga relationer då podcastlyssnare ofta följer och lyssnar regelbundet på en pod de fastnat för. Dina lyssnare är även benägna att tipsa om din podd till andra som de tror kan vara intresserade av samma ämne vilket ökar din lyssnarskara och ökar på din digitala trafik.
Även om en podcast är ett ensidigt kommunikationsverktyg, så bygger det effektiva relationer med lyssnare. En podcast hjälper lyssnare att lära känna personen som talar i podden. Och det är viktigt att komma ihåg att folk lyssnar på podcasts för att de har något gemensamt med personen eller varumärket som podden representerar.
Dessa relationer är grunden för tillit. Det ökar på kärleken för varumärket och kan faktiskt leda till ökade konverteringar av potentiella kunder. Det är bara se till själv, vi köper hellre något från någon vi känner, till skillnad från en total främling.
Att börja podda kräver inte särskilt mycket. Du behöver en hyfsad mikrofon, ett par hörlurar och ett gratisprogram att redigera i. Har du en relativt ny Apple-dator ingår Garageband vilket fungerar alldeles utmärkt. Du behöver även hosta din podcast hos tex. SoundCloud och sedan ladda upp den på olika plattformar som Spotify, iTunes m.fl för att sprida den till dina potentiella lyssnare.
Att engagera folk är nyckeln till framgång idag. En av många nycklar iaf. Att få ut sitt budskap i ett mer interaktivt sätt än just text är en källa för att skapa engagemang. I en studie där över 300 000 podcastlyssnare intervjuades kom det fram att runt 63 procent av de tillfrågade hade köpt produkten som programledaren hade talat varmt om i podden. Vilket bevisar att en podcast faktiskt kan påverka konsumentens köpbeslut direkt.
Omslagsfoto av Jonathan Velasquez på Unsplash